Köp- och leveransvillkor
1. Villkor för köp
Du måste ha fyllt 18 år för att göra beställningar på Hemsidan. Är du under 18 måste du ha målsmans tillstånd att handla. Vi godkänner enligt svensk lag inte kreditköp till personer som inte fyllt 18 år. Innebandy24 förbehåller sig rätten att neka eller göra ändringar i din beställning (t.ex. om du uppgivit felaktiga personuppgifter eller uppvisat bedrägligt beteende.)
Genom att godkänna köpvillkoren och genomföra din beställning medger du att du antingen har fyllt 18 år eller har målsmans tillstånd.
2. Priser
Alla priser är angivna inklusive mervärdesskatt (moms) om inget annat är specificerat. Kostnader för frakt ingår inte i priset utan tillkommer och redovisas och debiteras separat vid beställningen.
Angivna priser kan komma att ändras av Innebandy24 utan varsel.
3. Lägst-pris-garanti
Vi arbetar ständigt för att erbjuda marknadens mest konkurrenskraftiga priser. Om det någon gång skulle hända att vi inte kan matcha ett lägre pris från en konkurrent när du handlar hos oss, kommer vår lägst-pris-garanti att se till att du ändå får den bästa möjliga dealen. Förutom att vi prismatchar konkurrentens pris så drar vi dessutom av ytterligare 5% på den prismatchade varan. Allt som krävs från din sida är att du dokumenterar och visar att produkten är tillgänglig till det angivna priset.
Följande villkor behöver uppfyllas vid köptillfället för att lägst-pris-garantin ska gälla:
- Produkten ska vara av samma märke och modell.
- Du måste kunna dokumentera att en konkurrent har ett lägre pris.
- Dokumentationen måste hämtas från en återförsäljare som har det aktuella priset.
- Dokumentationen måste visa att produkten och eventuell variant av den finns i lager och kan köpas till det aktuella priset.
- Om en fraktkostnad tillkommer hos återförsäljaren så inkluderas den i beräkningen när priset jämförs.
- Köpet ska kunna göras på lika villkor. Det kan inte gälla ett geografiskt begränsat priserbjudande eller en pristabell exklusiv för en butik. Exempel på detta är öppningserbjudanden, lokala handelsdagar, lokal lagerrensning och liknande.
- För att använda lägt-pris-garantin behöver du vid köptillfället upplysa oss om det lägre priset.
Om du vill åberopa vår lägst-pris-garanti, kontakta oss via e-post eller vårt kontaktformulär så hjälper vi dig.
4. Tidpunkt för avtal
När Innebandy24 har bekräftat din beställning med en orderbekräftelse via e-post ingår du avtal med Innebandy24 AB, org: 556811-8714 och accepterar därigenom våra köpvillkor. Villkoren är enbart tillämpliga för dig som är konsument och som gör beställningar via hemsidan.
5. Betalningsalternativ
Vi erbjuder för närvarande betalning med Visa, Mastercard, Maestro, American Express, Swish (Sverige) och Klarna finansiering (utvalda länder). Notera att Klarna kan komma att anpassa sina betalningsalternativ efter vilken kund det är.
6. Hantering & Leverans
Innebandy24 levererar för närvarande till Sverige och Finland. Vi levererar för tillfället inte till Norge men hoppas kunna återuppta leveranser dit inom en snar framtid.
Beställningar skickas vanligtvis från vårt lager inom 24h (vardagar). Beställningar som inkommer fredag-söndag samt under helgdagar hanteras vanligtvis nästkommande vardag. Vid kampanjer kan hanteringen ta något längre tid (2-3 vardagar) p.g.a. högre volymer.
Från att din beställning är upphämtad av fraktbolaget från vårt lager så tar det ytterligare någon/några dagar innan paketet når utlämningsstället.
Sverige - beställningar skickas som postpaket med DHL till närmaste utlämningsställe. Leveranstid ca 1-2 vardagar.
Finland - beställningar skickas med DHL till närmaste utlämningsställe. Leveranstid ca 2-4 vardagar.
Norge - beställningar skickas med DHL till närmsta utlämningsställe. Leveranstid ca 3-5 vardagar.
När din beställning är packad och har lämnat vårt lager så mottar du en leveransbekräftelse med en spårningslänk till den e-post som angetts vid din beställning. Där kan du enkelt följa ditt paket på vägen till service point.
Innebandy24 tar inget ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar eller transportskador på grund av transportföretaget. Vi ansvarar ej heller för försvunna paket under leverans då det ligger utanför vår kontroll.
7. Frakt
Sverige - Fraktkostnaden är 69 SEK. Vid beställningar över 499 SEK är frakten gratis.
Finland - Fraktkostnaden är €9.90. Vi erbjuder dessvärre inte gratis frakt till Finland.
Norge - Fraktkostnaden är 129 NOK. Vid beställningar över 1500 NOK är fraktkostnaden 89 NOK. Vi erbjuder dessvärre inte gratis frakt till Norge.
Vid tunga eller skrymmande försändelser kan en högre fraktavgift komma att tas ut. Din totala fraktavgift beräknas och anges alltid i kassan innan du betalar.
8. Skadade paket och ej uthämtade paket
Om du upptäcker skador på paketet ska du omedelbart meddela transportören och fylla i en skadeanmälan. Ta inte tillbaka ett skadat paket! Om du inte upptäcker skadan innan du öppnar paketet, och skadan är av sådan karaktär att den kan bero på transportföretagets hantering, ska du kontakta dem och fylla i en skadeanmälan. Om en tvist med transportföretaget inte kan lösas, kontakta oss.
Om din order inte hämtas ut, och skickas tillbaka till oss från DHL (normalt 7 dagar efter första avisering), kommer vi att ta ut en avgift om 350 kr, oavsett ordervärde, för att täcka den straffavgift vi blir debiterade av DHL, extra kostnad för returfrakt samt kostnaden för vårt arbete med beställningen. Observera att outlösta paket och försändelser inte är returer!
Hinner du inte hämta ut ditt paket inom 7 dagar? Nu är det möjligt för dig som kund att gå in via aviseringslänken du tidigare fått och förlänga liggtiden med ytterligare 7 dagar, räknat från dagen du förlänger. Detta får göras max två gånger per sändning och är en kostnadsfri tjänst från DHL.
Om din order har gått tillbaka till oss med anledning av att du inte har hämtat ut den i tid, och du önskar att vi skickar den till dig på nytt, så tar vi ut en avgift om 230 kr (istället för 350 kr). Detta gäller under förutsättning att vi inte har hunnit packa upp din order och påbörjat returprocessen i våra system. Hör därför av dig snarast efter att din order gått tillbaka till oss, så att vi kan skicka den åter till dig med vändande post.
9. Öppet köp/Ångerrätt
Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 60 dagar vid köp på hemsidan. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog din beställning.
Varan måste återlämnas i sin originalförpackning, med eventuell skyddsplast, lappar och etiketter kvar, samt i ett övrigt oanvänt och oskadat skick.
Meddela oss om du vill nyttja din ångerrätt genom att fylla i formuläret på denna sida. Bifoga information om ordernummer samt vilken eller vilka produkter du vill returnera. Vi kommer då att maila en förbetald retursedel som du fäster på paketet innan du lämnar in det till transportören. När du utnyttjar din rätt att ångra köpet står du för kostnaden för returen.
Returfrakten kostar 69 SEK / €7.90 / 99 NOK och dras av från summan som återbetalas när returen mottagits på vårt lager.
Återbetalning sker till dig utan dröjsmål när returen blivit mottagen, uppackad och godkänd på vårt e-handelslager, dock senast inom 14 dagar från mottagande. Vid återbetalningen används samma betalningssätt som du använt vid beställningen. Har du köpt dina varor med Klarna delbetalning och ännu inte betalat för beställningen regleras detta hos Klarna och returnerade varor tas bort. Om du gjort en retur av en vara som du betalat med presentkort kommer vi att ställa ut ett nytt digitalt presentkort till den mail som användes vid beställningen.
Ångerrätt gäller ej för företag och specialbeställningar.
10. Gåvor vid köp
Vid retur av köpta produkter ska gåvor som har erhållits av Innebandy24 med anledning av köpet också returneras. Om detta inte sker förbehåller vi oss rätten att debitera kund gåvans gällande försäljningspris.
11. Byten
Vi erbjuder inte byten, utan endast returer och återbetalningar. Du behöver därför returnera varan du inte vill ha och få pengarna tillbaka. Sedan kan du lägga en ny order med varan du önskar få istället.
Om du vill ha samma produkt i ny storlek så bjuder vi dock på returfrakten (en gång) på varan du vill returnera. Lägg en ny order på den nya storleken. Maila oss därefter ditt nya ordernummer samt ordernummer och artikelnummer på produkten du vill returnera. Vi skickar då en förbetald returetikett som du fäster på paketet innan du lämnar in det till transportören. När vi har mottagit din retur kommer vi att göra en full återbetalning.
Om du använt dig av en rabattkod vid köpet och vill ha samma produkt i ny storlek, vänligen kontakta oss så justerar vi priset på din nya beställning.
12. Reklamationer
Innebandy24 erbjuder innebandyprodukter av högsta kvalitet från världens ledande varumärken. Om din vara mot förmodan är defekt, transportskadad eller felskickad ber vi dig att kontakta oss så snart du upptäckt defekten. Enligt Konsumentköplagen ska man som konsument reklamera en defekt inom skälig tid så fort man har upptäckt defekten. Defekter som upptäcks på varor och som reklameras inom 2 månader anses alltid vara inom skälig tid. Om du reklamerar senare än tre år efter att du tog emot varan kan du inte göra gällande defekten.
Om du vill påbörja en reklamation ber vi dig maila oss om vilken produkt det gäller, beskrivning av skadan, minst två bilder och ditt ordernummer.
Varje reklamation behandlas och bedöms manuellt i samarbete med berört varumärke. Det kan därför ta upp till 14 dagar innan ett beslut är dig tillhanda.
Reklamation av innebandyklubba
Innebandyklubbor, oavsett märke, modell eller pris, har en tendens att med tiden slitas eller gå sönder på grund av spelets natur. Dessa klubbor är tillverkade av komposit och/eller glasfiber och uppfyller de krav och normer som Internationella innebandyförbundet (IFF) har fastställt för innebandyutrustning. Om innebandyklubbor utsätts för exceptionella påfrestningar utöver det normala spelet, ska materialet av säkerhetsskäl ge vika.
Det är endast reklamationer på grund av tillverkningsfel som normalt godkänns av våra leverantörer/varumärken. Tillverkningsfel uppstår vanligtvis inte på enskilda produkter, utan drabbar en hel serie, en hel leverans eller liknande. Om sådana situationer uppstår, är det en giltig anledning att göra en reklamation.
På grund av spelets natur kan klubborna ibland gå sönder eller få sprickbildningar. När detta inträffar är det tyvärr inte ett tillverkningsfel, och det finns därför ingen anledning att reklamera eller returnera produkten.
13. Kampanjpriser, erbjudanden och rabattkoder
Priserna under en kampanj är endast giltiga när kampanjen är giltig på hemsidan och/eller i vår fysiska butik. Detta betyder att du inte kan komma att få samma pris för en order som du lagt innan en kampanj har startat, och inte heller om den redan har avslutats.
Vid användning av rabattkod registreras den i kassan. För att använda rabattkoden lägger du varor i varukorgen, går till kassan och lägger en rabattkod i fältet för rabattkod. I de flesta fall kan en rabattkod inte kombineras med andra erbjudanden eller rabattkoder.
Om du har ett digitalt presentkort som du vill kombinera med rabattkod, använd presentkortet på ordern och kontakta oss via e-post efter lagd order, så kan vi justera rabatten manuellt i efterhand.
14. Byta blad/grepplinda samt kapa klubba
Köp ett skaft och ett löst blad i samma order så får du bladet monterat kostnadsfritt om du vill. Vi kan även byta blad och/eller grepplinda åt dig när du köper innebandyklubba. Dock behöver du i samma order som klubban även beställa det blad/grepplinda du önskar att vi byter till. Bladet som vi tar av från klubban skickar vi med i din order men grepplindan slänger vi då den sällan kan återanvändas.
Om du vill ha hjälp att kapa klubban du köper hos oss så hjälper vi självklart till med det. Du behöver i så fall köpa till en grepplinda som vi kan sätta på efteråt.
Ange dina önskemål i orderanteckningar i varukorgen. Notera att vid ovanstående ändringar gäller inte returrätten då produkten ej längre är i sitt originalutförande.
15. Ansvarsfriskrivning
Innebandy24 reserverar sig för eventuella bild- och skrivfel på hemsidan. Detta inkluderar fel i produktbeskrivning, felaktiga priser eller felaktig information angående om en vara finns i lager.
Innebandy24 förbehåller sig rätten att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst.
Innebandy24 reserverar sig mot att produktbilder på hemsidan kan skilja mot varans exakta utseende samt att bilder kan återge olika färgvariationer beroende på enhetens skärm. Innebandy24 ansvarar inte för information på hemsidan som kommer från tredje part.
16. Force Majeure
Innebandy24 är inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett hinder som Innebandy24 inte kan övervinna eller inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till kundens intresse av att Innebandy24 fullgör köpet. Detta inkluderar, men är ej begränsat till, följande faktorer: upplopp, krig, strejk, naturkatastrof, etc.
Du som kund har inte heller rätt till ersättning för det lidande eller den skada som uppstått genom Innebandy24 dröjsmål eller fel om dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför Innebandy24 kontroll som Innebandy24 inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder Innebandy24 inte heller skäligen kunde ha undvikit, övervunnit eller förutsett.
17. Persondata
Vi har en laglig rätt att behandla personuppgifter för att fullgöra våra skyldigheter enligt avtal med dig när du köper produkter på vår hemsida.
18. Tillämplig lag
På dessa köpvillkor gäller svensk lag.
Kontakta oss
Om du har frågor gällande våra villkor eller om du behöver hjälp, kontakta oss via e-post eller vårt kontaktformulär.
Innebandy24 ABorg.nr: 556811-8714
Huvudkontor
Ranhammarsvägen 20, 168 67 Bromma
E-post: info@innebandy24.se